Ostrzegamy przed oszustwem "na konsultanta"

Opublikowano: piątek, 05, luty 2021 10:00
Odsłony: 8032

 

ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH Ostrzega!

Oszuści dzwonią i podają się za przedstawicieli ZBP

Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP otrzymuje zgłoszenia o próbach wyłudzania danych osobowych osób fizycznych. Bliżej nieustalone osoby, dzwonią na telefony potencjalnych ofiar, a ich połączenie identyfikowane jest jako połączenie z numeru centrali Związku Banków Polskich.

OSTRZEGAMY! Jest to próba wyłudzenia danych.

Jest to rodzaj oszustwa nasilającego się w Polsce od pewnego czasu. Oszuści zmieniają jedynie pretekst, pod którym dzwonią oraz nazwę podmiotu, w imieniu którego wykonują połączenie. W działaniu tym oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym pod numer Związku Banków Polskich. Podatność ta jest znana i nie jest związana z przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.

 

Jak przebiega oszustwo?

Oszuści podszywają się pod pracownika Związku z działu cyberbezpieczeństwa. W niektórych przypadkach będzie znał imię i nazwisko ofiary, nazwisko panieńskie matki a może nawet adres - znajdują je w internecie. Celem działania przestępców jest potwierdzenie posiadanych informacji i pozyskanie innych dodatkowych sensytywnych informacji. Możliwe jest także, że ofiara będzie nakłaniania do podania jej danych np. do logowania bankowości elektronicznej lub mogą nakłaniać do zainstalowania oprogramowania na komputerze lub telefonie. Jeśli tak się stanie, to oszuści mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem ofiary i w ten sposób pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego.

Efektem powyższych działań może być KRADZIEŻ ŚRODKÓW z Twojego rachunku bankowego lub zaciągnięcie zobowiązań finansowych w Twoim imieniu.

 

PRZYPOMINAMY!

Pracownicy Związku Banków Polskich w tym pracownicy FinCERT.pl - BCC ZPB nigdy:

✅ nie będą próbowali uzyskać od Ciebie poufnych danych, w szczególności związanych z obsługą bankowości,

✅ w żadnym wypadku nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania,

✅ nigdy nie będą kontaktowali się z klientami banków. Jedyny kontakt może nastąpić w sytuacjach, w których sam klient banku zwrócił się do Związku lub Banku w jakiejś konkretnej sprawie i kontakt ten dotyczyć będzie jedynie tej sprawy.